Het organiseren van orgelconcerten: een vak apart?Deel 1: Een Russisch proefschrift
door Olga de Kort-Koulikova |Het ORGEL |Jaargang 108 |(2012) |Nummer 2Olga de Kort-Koulikova | Het organiseren van orgelconcerten: een vak apart?Deel 1: Een Russisch proefschrift Het ORGEL 108 (2012), nr. 2, 11-15 [samenvatting] |
Elk jaar doen tientallen Nederlandse kerken en concertzalen hun deuren open voor de inloop-, lunch- en avondvullende concerten met orgelmuziek. Elk jaar opnieuw buigen stichtingen en orgelkringen zich over de programmering, publiciteit, subsidies, de hoogte van vergoedingen en de kosten voor de verwarming. En elk jaar rijst weer de vraag die iedereen bezighoudt: zal dit concert, deze concertreeks of dit orgelfestival wel voldoende bezoekers trekken? Want het aantal bezoekers heeft invloed op de rentabiliteit van concerten, subsidies, vergoedingen, verwarming en programmering.
Deze vragen spelen niet alleen in Nederland maar bijvoorbeeld ook in Rusland. Rusland heeft geen eeuwenlange orgeltraditie, maar de aandacht voor het orgel heeft er sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw een hoge vlucht genomen. Nieuwe orgels, een groeiend aantal orgelstudenten en een geïnteresseerd publiek hebben in slechts dertig jaar gezorgd voor het ontstaan van kleine en grote series, festivals en orgelmanifestaties. In 2010 werd de eerste dissertatie over het produceren van orgelconcerten verdedigd. De auteur, Oleg Belotserkovky, is docent kamermuziek aan het conservatorium te Saratov en directeur van de school voor de kunsten aldaar. Tevens is hij de drijvende kracht achter zijn eigen productiebureau Maestro en organisator van orgelconcerten en internationale orgelfestivals in Saratov. In dit artikel wordt zijn proefschrift besproken, mede tegen het licht van de Nederlandse situatie.
Conservatorium in Saratow