Artikelen
Olga de Kort-Koulikova |
![]() |
Het organiseren van orgelconcerten: een vak apart?Deel 1: Een Russisch proefschrift Het ORGEL 108 (2012), nr. 2, 11-15 [samenvatting] |
Elk jaar doen tientallen Nederlandse kerken en concertzalen hun
deuren open voor de inloop-, lunch- en avondvullende concerten met
orgelmuziek. Elk jaar opnieuw buigen stichtingen en orgelkringen
zich over de programmering, publiciteit, subsidies, de hoogte van
vergoedingen en de kosten voor de verwarming. En elk jaar rijst weer
de vraag die iedereen bezighoudt: zal dit concert, deze concertreeks
of dit orgelfestival wel voldoende bezoekers trekken? Want het
aantal bezoekers heeft invloed op de rentabiliteit van concerten,
subsidies, vergoedingen, verwarming en programmering.
Deze vragen spelen niet alleen in Nederland maar bijvoorbeeld ook in
Rusland. Rusland heeft geen eeuwenlange orgeltraditie, maar de
aandacht voor het orgel heeft er sinds de jaren tachtig van de
vorige eeuw een hoge vlucht genomen. Nieuwe orgels, een groeiend
aantal orgelstudenten en een geïnteresseerd publiek hebben in
slechts dertig jaar gezorgd voor het ontstaan van kleine en grote
series, festivals en orgelmanifestaties. In 2010 werd de eerste
dissertatie over het produceren van orgelconcerten verdedigd. De
auteur, Oleg Belotserkovky, is docent kamermuziek aan het
conservatorium te Saratov en directeur van de school voor de kunsten
aldaar. Tevens is hij de drijvende kracht achter zijn eigen
productiebureau Maestro en organisator van orgelconcerten en
internationale orgelfestivals in Saratov. In dit artikel wordt zijn
proefschrift besproken, mede tegen het licht van de Nederlandse
situatie.

Conservatorium in Saratow